به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین قسمت از برنامه رادیویی «افق» شنبه، چهارم آبانماه، با حضور محمدرضا پورمعین، کارشناسمجری برنامه، سیدمهدی سیف، کارشناس و مدرس قرآن و رضا نباتی، کارشناس قرآنی دفتر تألیف و برنامهریزی کتب درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.
براساس این گزارش، در ابتدای این برنامه، محمدرضا پورمعین با اشاره به اهمیت آموزش قرآن در کشور، موضوع این قسمت از برنامه را بحث آموزش قرآن در کشور دانست که سیدمهدی سیف در ادامه سخنان کارشناس مجری برنامه گفت: خداوند به وسیله قرآن با ما سخن گفته و ارتباط برقرار کرده است و هماکنون نیز این قرآن در اختیار همه ما مسلمانان قرار گرفته و البته هر مسلمانی احساس میکند که هویت، قانون اساسی و اعتقاداتش، کتاب خدا و قرآن است و به همین دلیل نیز همه چیز باید با قرآن کریم سنجیده شود.
وی در ادامه با عنوان این مطلب که اما برای استفاده از کتاب الهی و سخن خداوند از چه راهی باید استفاده کنیم، گفت: تنها راه برای نشستن پای حرفهای خداوند آموزش و تعلم است و باید زمینههای خواندن، درک و فهم کلام الهی را در خودمان ایجاد کنیم تا در نهایت بتوانیم از سخنان خداوند استفاده کنیم و همچنین ما باید خودمان را به نحوی آماده کنیم که بتوانیم حرفهای خداوند را خوانده و درک کنیم و ارتباط خوبی با خداوند برقرار کنیم زیرا در غیر این صورت خیلی با خداوند رفیق نیستیم.
سیف در این بخش از سخنان خود به وضعیت آموزش عمومی قرآن در کشور اشاره کرد و گفت: آموزش قرآن پس از انقلاب اسلامی رشد خوبی داشته است اما هنوز هم از قالبهای سنتی ضعیف خارج نشده است؛ منظور از این حرف آن نیست که قصد داشته باشیم، قالبهای سنتی آموزش قرآن را زیر سوال ببریم بلکه منظور روشهای سنتی با کارآیی ضعیف هستند که البته لازم است، روشهای سنتی حفظ قرآن با برنامهریزی بیشتر و راه و روش بهتر و قویتر دنبال شود.
وی با یادآوری اینکه برخیها در برپایی جلسات سنتی حفظ بر این اعتقاد هستند که نباید هیچ تغییر و تحولی در این جلسات داد و از همان روشی که در گذشته مورد استفاده قرار میگرفت، استفاده میکنند، ادامه داد: برخی از اساتید همواره بیان میکنند که ما در گذشته از یک روش خاص برای آموزش قرآن استفاده میکردیم و همین روش را نیز ادامه میدهیم که به نظر میرسد این نوع نگرش به آموزش قرآن درست نبوده و بهتر است از روشهای منطقی در آموزش قرآن استفاده کرد و به نظر میرسد، بهترین روش در آموزش قرآن روشی است که مبتنی بر مبانی الهی باشد و منطقی، شیرین و اثرگذار مطابق با مبانی قرآن و سیره معصومین(ع) باشد.
در ادامه این برنامه رادیویی، رضا نباتی، کارشناس دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت بحث آموزش قرآن در کشور اظهار کرد: یکی از ضعفهایی که در بحث آموزش قرآن به چشم میخورد، این است که به طور مثال پس از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، جامعه قرآنی ما بدون توجه به اهداف اصلی و برنامههای اصلی خود بحث تربیت حافظان قرآن را مطرح کردند و در این میان فعالیتهای قرآنی به نحوی پیش رفت که اگر در دوره ابتدایی وظیفه ما روخوانی و روانخوانی قرآن بود، روند آموزشها به حفظ قرآن تغییر کرد.
وی ادامه داد: سازمانها و دستگاههای فرهنگی و تربیتی کشور در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری نباید برنامههای اصلی و اهداف روشن خود را فراموش کنند بلکه در این میان باید به دنبال آن باشند که از فرمایشات مقام معظم رهبری برای تحقق اهداف خود استفاده کرده و این دو بحث را همسو با هم دنبال کنند که البته در این صورت نه تنها اهداف کلی آنها در بحث آموزش قرآن محقق میشود بلکه گامهای اساسی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری را نیز بر میدارند.
محمدرضا پورمعین در پی سخنان رضا نباتی گفت: به طور کلی آنچه که در حوزه آموزش قرآن مطرح میشود، اهتمامی است که باید به عنوان یک سیاست کلان در حوزه قرآنی محقق شود و اما در این میان نمیتوانیم در حوزه روخوانی و روانخوانی قرآن ضعیف عمل کرده و به دنبال حفظ قرآن برویم و نیازی نیست که در یک حوزه خاص اهتمام زیادی داشته باشیم و سایر حوزهها را فراموش کنیم و لازم است که تمامی حوزهها در کنار هم و در راستای هم مورد توجه قرار گیرند.
در ادامه این بحث، سیدمهدی سیف اظهار کرد: بیانات مقام معظم رهبری در هر زمینه و در هر حوزهای اساس است اما برخی مدیران و مجریان گاهی اوقات با کارهایی غیرکارشناسانه، حرف ارزشمند رهبر معظم انقلاب را بهگونهای دیگر اجرا میکنند و به همین دلیل هر کاری که در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری انجام میشود، باید کارشناسی شده و اصولی باشد.
سیف در ادامه با اشاره به فعالیتهای وسیع آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن، عنوان کرد: هرچند که آموزش و پرورش فعالیت وسیعی در حوزه آموزش قرآن انجام داده اما باز هم به عنوان یک کارشناس کوچک قرآنی باید بیان کنم که با وجود کارهای وسیعی که از سوی آموزش و پرورش انجام شده هنوز بیش از 90 درصد کار روی زمین است و همچنین آموزش قرآن معلمان نیز در آموزش و پرورش جدی نشده و روشهای تدریس، ابزارهای آموزش و... نیازمند بازنگری و به روز شدن هستند و به طور کلی روشهایی که برای آموزش قرآن مورد استفاده قرار میگیرند باید به روز شوند.
در ادامه این برنامه کارشناسمجری برنامه از کارشناسان حاضر در برنامه خواست تا براساس یک ارزیابی کلی از برنامههای آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن یک نمره کلی به آموزش و پرورش بدهند که رضا نباتی به عنوان کارشناس حاضر در برنامه گفت: در بحث اجرایی شدن آموزش قرآن در آموزش و پرورش نمیتوانم نمره خیلی خوبی به این وزارتخانه بدهم و به نظر میرسد مناسبترین نمره برای بحث آموزش قرآن در آموزش و پرورش 12 یا 13 باشد و نمره بیشتر از این نمیتوان به آموزش قرآن این وزارتخانه داد.
در این بخش از برنامه، سیدمهدی سیف کارشناس دیگری که در برنامه حاضر بود، گفت: در بحث آموزش قرآن باید مواردی از جمله برنامهریزی، نیروی انسانی و دانشآموزان مورد بحث قرار گیرند که در این زمینه باید عنوان کرد که در بحث برنامهریزی نمره 10 را از 20 میدهم و در بحث معلمان قرآن آموزش و پرورش به خاطر حفظ آبرو مجبور هستم، نمره 10 را از 20 بدهم اما در بحث دانشآموزان به نظر میرسد که دانشآموزان با توجه به نبود برنامهریزی و معلمان متخصص، خوب پیش رفتهاند و میتوانیم با وجود کاستیهای این حوزه نمره 12 یا 13 را به دانشآموزان بدهیم و بیشترین نمره در بحث آموزش قرآن وزارت آموزش و پرورش را دانشآموزان میگیرند.
در ادامه این برنامه، رضا نباتی با عنوان این مطلب که در جامعه فعلی ما ارگانهای زیادی در حوزه قرآن فعالیت دارند، گفت: هرچند که ارگانهای زیادی در زمینه قرآن فعالیت دارند، اما باید دید که این ارگانها تا چه میزان با هم هماهنگ بوده و همپوشانی دارند؟ تا چه میزان موازیکاری دارند و همچنین فعالیت آنها تا چه میزان مغایر با هم است و از طرف دیگر چه فعالیتهایی روی زمین مانده و نیز بحث تبلیغ و ترویج در حوزه آموزش قرآن بر عهده چه کسی است؟ و اگر یک معلم به آموزش قرآن میپردازد، آیا این آموزشها کافی است و آیا نظارتی بر فعالیتهای قرآنی و نحوه تدریس قرآن وجود دارد؟
وی یادآور شد: در بحث آموزش قرآن، آموزش کمی باید در خدمت آموزش کیفی قرار گیرد و بیشتر به بحث کیفیسازی توجه شود و از بهترین کیفیت در آموزش قرآن استفاده شود که البته به نظر میرسد، مدیران مراکز قرآنی نیز باید تخصص لازم در این زمینه داشته باشند و این در حالی است که بسیاری از مدیران ما تدریس نمیکنند و اطلاعات خاص قرآنی ندارند و فقط مدیر هستند و همین مسئله موجب میشود تا ضعفهایی در آموزش قرآن داشته باشیم.
نباتی با عنوان این مطلب که بحث آموزش قرآن دارای مؤلفههای مختلفی است، عنوان کرد: حلقه گم شده در بحث آموزش قرآن، اهداف است و با وجودی که فعالیت کمیسیون آموزش قرآن که اهداف هشتگانهای نیز دارد، در طول سال انجام میشود؛ اما اهداف آموزش عمومی قرآن هنوز به تصویب نهایی نرسیده؛ در این میان باید این پرسش پاسخ داده شود که با وجود تصویب نشدن اهداف آموزش عمومی قرآن، کمیسیون آموزش عمومی قرآن طبق کدام اهداف، اعتبارات را تخصیص میدهد و لازم است که ابتدا اهداف تصویب شود تا براساس این اهداف، طرح و برنامه خاص در نظر گرفته شود و در نهایت مؤسسات و نهادهای قرآنی به فعالیت قرآنی براساس این اهداف بپردازند.
در بخشهایی از این برنامه ارتباط زنده تلفنی با محمد بنیادی، مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش برقرار شد و این مسئول قرآنی به بیان مطالبی پیرامون فعالیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن و وضعیت آموزش عمومی قرآن در کشور پرداخت و همچنین مصاحبه ضبط شدهای از استاد سیدمحسن موسویبلده نیز در حین پخش این برنامه رادیویی به روی آنتن رفت.